Disse vilkårene og betingelsene regulerer bruken av vår nettside og kjøp av produkter i vår nettbutikk. Ved å bruke nettstedet vårt eller bestille produkter, samtykker du til å overholde disse vilkårene. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, regler for betaling, levering, kansellering av ordre, og ansvar for skader på produkter under frakt. For å gjennomføre et kjøp, må du være over 18 år og gi korrekt betalings- og leveringsinformasjon. Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene uten forvarsel.

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Denne avtalen regulerer forbrukerkjøp av varer via Internett. Avtalen mellom forbruker og selger er laget i samsvar med norske lover som avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, angrerettloven og ehandelsloven. Disse gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Avtalen skal forstås som en utdypning av forbrukerens rettigheter, men den gir ikke begrensninger i lovens bestemmelser. Ved uenighet gjelder lovbestemmelsene.

1. Avtalen

Avtalen består av opplysninger fra nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og disse salgsbetingelsene. Ved motstrid, vil direkte kommunikasjon og informasjon i bestillingsløsningen veie tyngre enn vilkårene i salgsbetingelsene, så lenge dette ikke strider med ufravikelig lovgivning.

2. Partene

Selgeren er Media og næringsliv AS, org.nr. 931 355 082, med adresse Ringvegen 23, 2066, Jessheim. Kjøperen er den personen som legger inn bestillingen.

3. Priser

Prisene oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Totalkostnaden, inkludert alle avgifter og leveringskostnader, oppgis før bestillingen fullføres. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen er fritatt for merverdiavgift.)

4. Avtaleinngåelse

Avtalen blir bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt. Feil i priser eller informasjon som åpenbart burde vært oppdaget av en av partene, kan føre til at avtalen blir ansett som ugyldig.

5. Ordrebekreftelse

Selgeren sender ordrebekreftelse straks etter at bestillingen er mottatt. Kjøperen oppfordres til å kontrollere ordrebekreftelsen for eventuelle feil.

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling når varen sendes. Ved bruk av kredittkort kan selger reservere beløpet på kjøperens konto i inntil 4 dager. Betaling med kredittkort reguleres av kredittkjøpsloven. Faktura har minst 14 dagers forfall fra mottak av varen.

7. Levering mv.

Leveringstidspunkt og metode avtales i nettbutikken. Selgeren er ansvarlig for at varen leveres innen rimelig tid, senest 30 dager etter bestilling, med mindre annet er avtalt.

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen overføres til kjøperen når varen er mottatt. Hvis kjøper unnlater å hente varen, overføres risikoen for skade på varen til kjøperen.

9. Angrerett

Kjøperen har rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter at varen og informasjon om angreretten er mottatt, med unntak av spesialbestilte varer som f.eks. tilvirkningskjøp. Ved bruk av angreretten må varen returneres i tilnærmet samme stand som ved mottak.

10. Undersøkelsesplikt, skadet vare

Kjøperen oppfordres til å undersøke varen ved mottak, særlig for skader som kan ha oppstått under transport. Eventuelle skader må rapporteres innen rimelig tid, helst innen 6 dager.

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Kjøperen må reklamere innen rimelig tid etter å ha oppdaget en mangel. Reklamasjonsfristen er normalt to år, men kan være fem år for varer som er ment å vare vesentlig lengre.

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Ved forsinkelse kan kjøperen holde betalingen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning i henhold til forbrukerkjøpsloven.

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Ved mangler kan kjøperen kreve retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning. Retting eller omlevering skal skje uten kostnad for kjøperen.

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Ved mislighold fra kjøperens side kan selgeren kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning, samt renter og gebyrer ved forsinket betaling.

15. Garanti

Eventuelle garantier gitt av selger gir ekstra rettigheter utover lovbestemte reklamasjonsrettigheter.

16. EE-avfall

Elektroniske produkter skal håndteres i henhold til regelverk for EE-avfall. Selgeren tar imot retur av kassert EE-utstyr tilsvarende mengden som selges.

17. Personopplysninger

Selgeren kan kun innhente og behandle personopplysninger som er nødvendige for å gjennomføre avtalen, og kun etter samtykke fra kjøperen.

18. Konfliktløsning

Tvister mellom kjøper og selger skal først søkes løst gjennom forhandlinger. Hvis dette ikke fører frem, kan tvisten bringes inn for Forbrukerrådet for mekling.